Egy nemrégiben közzétett jelentés szerint a munkavállalók küszködnek mentális jóllétük megtartásáért. Azok, akik negatív változásokat tapasztalnak a munka és a magánélet egyensúlya terén stressztől, kiégéstől és csökkent hatékonysági szinttől is szenvednek. Ha a munkavállalók jólléte megszenvedi ezt az időszakot, akkor a munkahelyi teljesítményük is.

A Grokker Innovation Lab nemrégiben közzétette a „2021. évi fizikai jólléti állapot” című jelentésének eredményeit.

A riport azonosította azokat a viselkedésbeli változásokat, amelyek a COVID-19 világjárvány kezdete óta történtek, valamint – ami még fontosabb – megállapította, hogy ezek a változások miként befolyásolják a munkahelyi teljesítményt.

A jelentés 7 kulcsfontosságú megállapítása:

  1. A munkavállalók arról számoltak be, hogy általában elégedettek a jóllétükkel – ugyanakkor a saját bevallásuk szerint a jóllétük fenntartása érdekében követett stratégiáik a gyakorlatban arra utalnak, hogy sokkal inkább küszködnek, mint amennyire ezt hajlandók beismerni.
  2. A nők a férfiaknál sokkal kisebb valószínűséggel válaszolták azt, hogy a fizikai jóllétük „kiváló” vagy „átlag feletti”, illetve hogy a fizikai fittségük, táplálkozási vagy alvási szokásaik jelentősen javultak volna.
  3. A munkavállalók kevesebb mint felének maradtak az alvási, táplálkozási és testmozgási szokásai ugyanolyanok, mint a világjárvány előtt.
  4. A munkavégzéssel kapcsolatos tevékenységek a világjárvány kezdete óta – még a helyileg az eredeti munkahelyükön dolgozók esetében is – mozgásszegényebbé vagy sokkal mozgásszegényebbé váltak.
  5. A pandémia kezdete óta a munkavállalók túlnyomó többsége esetében jelentkeztek vagy rosszabbodtak az álmatlanság, a fáradtság vagy az energiahiány jelei, míg mások fájdalmak és emésztési problémák megjelenéséről vagy rosszabbodásáról számoltak be.
  6. A motiváció hiánya a leggyakoribb probléma, amelyet a munka és a magánélet szétválasztásának hiánya követ, mint a fizikai jóllét teljes mértékben való fenntartásának akadályai.
  7. A munkavállalók fele számolt be arról, hogy munkaadójuk nem tesz semmit fizikai fizikai jóllétük támogatása érdekében.

A járvány hatása a munka világára

A COVID-19 világjárvány és az azt követő lezárások jelentős változásokhoz vezettek életmódunkban, melyek között egyaránt találhatók pozitív és negatív változások.

Azok, akik a szokásaikban pozitív változásokat tapasztaltak, a hatékonyságuk és a munkával való elégedettségük javulásáról számoltak be. Másfelől azonban azok, akik negatív változásokat tapasztalnak a munka és a magánélet egyensúlyában, stressztől, kiégéstől és csökkent hatékonysági szinttől is szenvednek. Ha a munkavállalók jólléte megszenvedi ezt az időszakot, akkor a munkahelyi teljesítményük is.

Mit tehetnek a munkáltatók?

A jelentés szerint a jóllét fenntartásának gyakori akadályai a következők:

  • A motiváció hiánya
  • A munka és a magánélet szétválasztása
  • Pénzügyi források.

Érdekes módon a jelentés azt állapította meg, hogy a munkáltatók által biztosított juttatások igen előnyös hatással bírnak.

„Eltérést találtunk a juttatásokban részesülő és nem részesülő munkavállalók között, függetlenül attól, hogy órabér vagy havi munkabér alapján kapják a fizetésüket, minthogy a juttatásokban részesülő munkavállalók nagyobb arányban jelezték azt, hogy a fizikai jóllétük „kiváló” vagy „átlag feletti”, mint a juttatásban nem részesülők.

A munkáltatók ilyen módon jelentős mértékben hasznot kovácsolhatnak abból, ha a munkavállalóik számára hozzáférést biztosítanának bizonyos juttatásokhoz, amelyek megszüntethetik vagy csökkenthetik a jóllét javulását gátló akadályokat. A jelentés szerint a munkavállalói juttatások és a megfelelő erőforrásokhoz való hozzáférés segíthet a viselkedésbeli változások olyan irányban való befolyásolásában, ami javítja az általános jólétet.

Ötletek juttatási programhoz

  • Ösztönözzük sétáló értekezletek tartását, ezzel is hozzájárulva a mozgásszegény viselkedéssel szembeni fellépéshez.
  • A rugalmas munkaidő segíti a dolgozókat a munka és a magánélet közötti jobb egyensúly fenntartásában. Ez különösen hasznos lehet a gyermekeiket ellátó szülők vagy másokat gondozó munkavállalók számára.
  • Jóganapok. Keressen egy edzőt vagy szervezetet, aki hetente egyszer jóga workshopot tart a munkavállalók számára. Tanulmányok igazolják, hogy a jóga:
  • Segít csökkenteni a stresszt
  • Javítja az alvás minőségét
  • Növeli az energiaszintet
  • Enyhíti a hátfájdalmakat.
  • Biztosítson hozzáférést digitális egészségügyi megoldásokhoz.
  • Ösztönözze az egészséges viselkedésformákat, például biztosítson a munkavállalók számára egy éves keretet/bónuszt, amelyet az egészségüket előmozdító és javító tevékenységekre fordíthatnak. Például: dietetikus szakemberek, ételkészítés, személyi edzők, edzőtermi bérlet, meditációs alkalmazások stb.
  • Vezesse be a mentális egészségügyi szabadnap intézményét.
  • Építsen fel egy online wellness erőforrás-gyűjteményt.
  • Hozzon létre olyan szociális csatornákat, amelyek arra ösztönzik a munkavállalókat, hogy kapcsolatba lépjenek egymással.

(Megjelent: 2021. április 14. – Írta: Cecilia Amador de San José)