Irodatörténelem – II.rész

Az irodának, mint intézménynek hosszú és változatos története van, a változás pedig jól szemlélteti, hogy az iroda, mint munkahely hogyan idomult a versenyképesség fenntartásához az idők során, követve a kulturális, gazdasági, technológiai fejlődést, és a divatot is. Hogyan alakultak ki az irodák? Merre fejlődtek? Mire számítsunk később?
Folytatjuk cikkünket a második résszel..

 

1960-as évek:
A Bürolandschaft szabadonfutó, nyitott terű elrendezései nem mindenkinek feleltek meg. Néhány dolgozónak nagyobb privát szférára volt szüksége. Az Action Office vonal az egyik első moduláris irodabútor-kollekció volt, amelyet ma is használnak. Bevezetve a rugalmas, félig zárt munkaterületek fogalmát. Lehetővé tette az irodahelyiségek személyre szabását, és akár gyakori változtatását a vállalati és dolgozói igényeinek megfelelően.

 

1980–as évek:
 Az 1980-as években az olcsó és hatékony moduláris falak vezettek el az irodaboxokig vagy kockákig. Azok a munkatársak lettek elhelyezve ilyen rendszerben, akik túlságosan fontos dolgozók voltak ahhoz, hogy csak szimpla íróasztalt kapjanak, de nem elég fontosak ahhoz, hogy saját irodájuk legyen.

 

2010-es évek:
Miután 2010-ben megnyílt az első WeWork New Yorkban, egyre több iroda középpontjában állt a közösség és az együttműködés fontossága – ezzel felébresztve a Bürolandschaft hangulatát. A flexibilis és co-working irodaterületek iránti kereslet megnövekedett.


2014:

Clive Wilkinson építész megtervezte a Superdesk-et, egy hosszú, ívelt íróasztalt egy időben sok-sok ember részére, hogy fokozza az együttműködést és a termelékenységet.
https://homeworlddesign.com/barbarian-group-office-clive-wilkinson/


2020:

A Covid-19 járvány idején a vállalkozások nagy része világszerte hónapokig otthonról dolgozott, melynek okán így az átlagos munkanap 48 perccel hosszabb lett. A munkahelyekre való visszatéréshez az irodák jelentős változásokon mentek keresztül, hogy Covid-biztonságossá váljanak. A napi együttműködés szükségességét jelölték meg a munkavállalók a visszatérés legfontosabb okának.


Napjaink:
A technológia fejlődésével a dolgozók egyre mobilisabbak. Laptopok, mobiltelefonok, WiFi – nincs szükség kábelekre, nem feltétlenül szükséges a kötött munkahely. A nyitott tér visszatért, lehetővé téve a dolgozóknak, hogy kitörjenek a kis boxok, szobák elszigeteltségéből, és szabadabban lépjenek kapcsolatba és működjenek együtt a munkahelyen. Az együttműködés ma egy nagyon fontos hívószó, mivel a szabadúszók számának növekedése a kreatív együttműködés iránti kereslet növekedését hozta elő.

 

A jövő:
A vállalati kultúra, a munkavállalók jóléte és a technológia mind befolyásolni fogják munkahelyeink változását a jövőben. Néhány irodai trend, amelyre számítani lehet:

Úgy tűnik, hogy a közösségi irodázás fontossága továbbra is az irodatervezés középpontjában marad, egyszerűen azért, mert  a munkatársak produktívabbak ilyen munkakörnyezetben. A felxibilis irodák szükségessége nemkülönben egyértelmű, ezt irányozza elő a szabadúszók számának folyamatos növekedése is. 

 Az integrált technológia lehetővé teszi az irodák számára, hogy alacsonyan tartsák költségeiket: az automatizált világítás, ablakárnyékolás és fűtés teljesen programozható és távolról vezérelhető okostelefonon keresztül. A csúcstechnológiájú konferenciatermek kevesebb utazási kötelezettséget és több virtuális tárgyalást jelentenek. 

 Ahogy egyre több szabadúszó vált otthoni munkára, az irodák közösségi, szakmai és kreatív terek kialakítására törekszenek a rugalmasabban változó dolgozói létszám számára. A szocializációra, játékra, testmozgásra és étkezésre is felkészített munkaterületek, szolgáltatott irodák növelésével a munkavállalók boldogabbak és egészségesebbek maradnak. 

 

Következtetés:
Az iroda egy folyamatosan változó tér, amelyet nagyban befolyásolnak az aktuális körülmények, értékek, technológia és kultúra. Az irodát, mint tudjuk, egy probléma megoldására találták ki: nagyszámú ember befogadására és a könnyű kommunikációra, a hatékony együttműködésre. A jelen és a jövő irodatervezésében a hangsúly azon van, hogy olyan tereket kell teremteni, ahol az emberek inspiráltnak, motiváltnak és boldognak érzik magukat, hogy a lehető legjobb munkát végezzék. 

 

Forrás: https://hubblehq.com/blog/the-history-of-the-office
https://www.knightfrank.co.uk/office-space/insights/culture-and-space/a-history-of-the-office

chatsimple