Az emberek nagy része szinte egész nap ki van téve a technológiai stressznek. Értesítéseket kapnak a készülékeikre, figyelmeztetéseket, telefonhívásokat és üzeneteket. És bár szükséges munkájukhoz, hogy napi több órában vagy akár egész nap elérhetőek legyenek, mégis a digitális méregtelenítés segíthet csökkenteni a kütyü használat okozta stresszt és káros fizikai hatásokat.

 

Mi az a digitális méregtelenítés?

A digitális méregtelenítés az, amikor egy személy egy időre abbahagyja az okostelefonok, tabletek, okosórák, tévé, laptopok használatát. Bár a legtöbb ember nem tud teljesen megszabadulni a technológiától, szüneteket mindenképpen tarthat, hogy az élet más területeire összpontosítson zavartalanul.
Bár a munkavégzéshez többnyire elengedhetetlenek ezek a készülékek, mégis fontos, hogy csökkentsük a használatukat, legalább akkor, amikor nem dolgozunk – ez lenne a digitális méregtelenítés lényege, vagy digitális elvonókúrának is nevezhetjük.

 

Milyen előnyei vannak a digitális méregtelenítésnek?

  • A mentális egészség javítása: a digitális méregtelenítés csökkentheti a túlzott technológia használattal kapcsolatos káros mentális egészségi tüneteket, például a koncentrációzavart, fáradékonyságot.
  • Csökkenti a stresszt: ha digitális méregtelenítéssel csökkentjük például a közösségi médiából származó stresszt, azzal mentális jólétünket segítjük.
  • Javítja az alvást: kutatások bizonyították, hogy a kék fényű eszközök gyakori használata alvászavarokat is okozhat, a digitális méregtelenítés erre is jótékonyan hathat. És nem, semmiképp: ha éjjel felébred, és nem tud aludni, ne telefonozzon időtöltés gyanánt, mert nem segít elálmosodni, sőt!

Emellett jobbá teszi a hangulatát: ha leteszi a telefont, kimegy a szabadba, vagy olyan tevékenységet végez, amellyel szívesen tölt időt, az javíthatja a közérzetét.

 

Tippek a technológiai méregtelenítéshez:

  • Határokat kell szabni: technológia mentes órákat beütemezni mindennap.
  • Céltudatosan használni a telefont: amikor nem feltétlenül fontos, kapcsolja ki, tegye el a táskájába, és próbáljon megfeledkezni róla. Sikerülni fog.
  • Legyen következetes: ha mégsem sikerül könnyedén letenni a telefont, segíthet, ha másik szobában tartja, hogy eltántorítsa magát a gyakori céltalan használattól.
  • Használja ki telefonja alkalmazásait és funkcióit: Kikapcsolhat bizonyos alkalmazás-értesítéseket, máris kevesebb technológiai stressznek teszi ki magát.
  • Gondoljon a családra, barátokra: a képernyő előtt töltött idő csökkentése több időt szabadít fel a családdal és a barátokkal való kapcsolattartásra, mely szintén segít a depresszió és a szorongás tüneteinek enyhítésében.
  • Az elszigeteltség, a szorongás érzésén túl a technológia és a képernyők túlzott használata egy másik negatív aspektushoz is vezethet: a szem megerőltetéséhez. A digitális eszközök által kibocsátott kék fény szemfáradtságot, fejfájást, szemviszketést és homályos látást is okozhat, így van egy plusz érv a digitális detox mellett.

 

 

Forrás: https://allwork.space/2021/09/workers-are-stressed-and-burned-out-a-tech-detox-may-be-just-what-they-need/